tisdag 24 juli 2012

Proteinsmoothie med kaffe & spenat


Ibland är det svårt att hinna med mellanmål, och trots att de flesta vet att det är viktigt att äta med jämna mellanrum för att hålla blodsockret stabilt och undvika sötsug, är det många som glömmer att äta mellan de 3 huvudmålen. Äter man mellanmål minskar risken att blodsockret sjunker och att man blir sötsugen eller vrålhungrig när det är dags för lunch eller middag och att man då äter för mycket.

Mellanmål minskar sötsug!
För de flesta räcker det med en frukt och lite nötter men har man som mål att gå ner i vikt eller att optimera muskelåterhämtningen efter sitt träningspass är det viktigt att få i sig något proteinrikt. Exempel på livsmedel med mycket protein är: kött, fågel, fisk, ägg, keso, mager kesella och proteinpulver. Av dessa livsmedel tycker jag att proteinpulver är det lättaste att ha med sig. Allt man behöver är en shaker med pulver och vatten (eller mjölk om man gillar det bättre). Man kan bära med sig shakern i väskan hela dagen och bara fylla på med vatten när man behöver ett snabbt mellanmål. Proteinpulver är definitivt inte bara för de som tränar utan även de som vill gå ner i vikt eftersom protein mättar väldigt bra.


När man är hemma kan man däremot göra dessa proteinshakar lite lyxigare! Jag älskar att variera smaker och ingredienser, jag dricker minst en smoothie per dag, speciellt nu på sommaren när man kan ha i exotiska frukter och bär.

I den här smoothien har jag i kaffe som piggar upp lite (jag blir pigg av kaffe i alla fall) och spenat som bland annat innehåller nitrat-ett mineral som även finns i rödbetor, som ökar musklernas uthållighet. Visst innehåller spenat järn, men inte så mycket som man kan tro. Både broccoli och grön paprika innehåller mer järn än spenat. Oavsett passar spenat väldigt bra i smoothies eftersom det ger en krämig konsistens utan att ge någon egentlig smak.

Proteinsmoothie med kaffe och spenat
1 portion

1 skopa (30g) vassleproteinpulver choklad
1 espresso eller 0,5 dl kaffe
1-2 dl vatten (beroende på hur tjock du vill ha den)
50 g hackad FRYST spenat
5-6 isbitar

1. Ha i alla ingredienser i en hög behållare och mixa med stavmixer. Jag använder DENNA och jag häller i alla ingredienser i den stora burken/behållaren med lock eftersom jag tycker att man får en krämiga och luftig konsistens. Spä eventuellt med mer vatten, jag gillar min smoothie tjock, nästan så man kan äta den med sked :-)


Ett gott och mättande mellanmål på under 150 kcal!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...