lördag 21 juli 2012

Low carb thai wraps


Bild från www.leehayword.com
När man tävlar i en fysiktävling, typ Bodybuilding, Fitness eller BodyFitness (som jag tävlar i), äter man väldigt restriktivt och kontrollerat under de 12-20 veckorna man dietar inför tävlingen. Många planerar långt i förväg vad man ska äta för att fira när tävlingen är över och ibland kan man bli förvånad över vad dessa extremt vältränade och "deffade" människorna kan trycka i sig!
 Det är inte så konstigt egentligen, kroppen har fått utstå extremt mycket träning, lite och väldigt enformig kost och instinktivt skriker kroppen efter mat. Jag har också varit där men efter de senaste tävlingarna jag gjort har jag lyssnat mer på kroppen och försökt äta "renare" mat som inte bara är skräp.
Du kan läsa mer om hur det går till att tävla i dessa sporter HÄR.

När jag har tävlat i USA har vi nästan alltid gått till en av mina favoritrestauranger The Cheesecake Factory och hur mycket gott de än har på menyn (tänk pizza, hambugare, burritos, pasta osv) så beställer jag alltid deras "Thai Lettuce wraps-appetizer". Den är så god! Det är  thaikyckling, kokos- och currynudlar, böngroddar och riven morot som man lägger i salladsblad och doppar i 3 olika såser man får med. Fräscht men ändå så smakrikt och snällt mot kroppen som ätit extremt strikt och enformigt under så många veckor. Skulle jag äta en massa skräpmat och godsaker skulle jag inte må så bra i magen!


Det här är i allafall min egna version av deras wraps, som jag till och med kan äta nu under diet! I receptet använder jag Mirakelnudlar, dvs nudlar gjorda av den vattenlösliga fibern glukomannan. I och med att 
de består av fiber innehåller de endast ca 5 kcal per portion (200g) och inga kolhydrater. Perfekt om man av någon anledning vill hålla kaloriintaget nere men ändå känna sig mätt. De är även fria från gluten, soja ägg och  laktos. Jag älskar dem!
Low carb thai wraps
1 portion

1 portion kycklingfilé
3 champinjoner
50 g zucchini
ca 5 cm purjolök
1/2 vitlöksklyfta
några droppar glutenfri soja
1 tsk sesamfrön
2 stora salladsblad
Lite pressad lime
Valfritt: färsk ingefära

Mild jordnötssås:
1,5 msk naturellt jordnötssmör, typ Green choice
1 tsk glutenfri soja
1 krm torkad vitlök
ca 1.5-2 msk hett vatten

1. Stek kycklingfilén i en stekpanna i lite olivolja, salta och peppra.
2. Hacka och ha i grönsakerna i stekpannan, stek tills de blivit mjuka.
3. Skölj Mirakelnudlarna i kallt vatten och häll i dem i stekpannan. Krydda med vitlök och soja.
4. Gör såsen: Blanda ihop alla ingredienser i en liten skål och rör om. Späd eventuellt med mer vatten tills du får önskad konsistens. Jag gillar min sås ganska tjock.
5. Lägg kyckling/nudelblandningen i de två salladsbladen, strö över sesamfrön, pressa lime och häll över och toppa med jordnötssåsen.
6. Rulla ihop salladsbladen så gått det går och ät med händerna!




2 kommentarer:

  1. hur mycket nudlar är det ??? kan du svara till min mail lolli_s@hotmail.com tack :)

    SvaraRadera
  2. Hur mycket kalorier är det i denna rätt? :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...